Besparen in de medische praktijk deel 5: Accountancy en Adviseurs

Besparen in de medische praktijk deel 5: Accountancy en Adviseurs

Besparen is ook verdienen! In deze serie van MedischOndernemen in samenwerking met Bespaarbedrijf.nl alles bespaarkansen in uw praktijk. Deze week kijken we naar besparingen op accountancy & advieskosten.

Veel ondernemers zijn terughoudend met het tegen het licht houden van hun accountants en adviseurskosten. Veelal is er sprake van een langdurige relatie met uw accountant of adviseur en heeft u als ondernemer ook veel tijd en energie gestoken in het opbouwen van deze relatie. De meeste overstappen wordt ingegeven door onvrede over de huidige dienstverlening. Toch loont het ook wanneer u niet ontevreden bent, de moeite om bewust om te gaan met uw accountants- en advieskosten.

Appels met appels vergelijking

Wanneer u ervoor kiest uw accountants- en/of advieskosten tegen het licht te houden is het ook hier van belang te starten met een definitie van de gewenste dienstverlening. Wat zijn destijds de redenen geweest te kiezen voor uw huidige accountant en zijn deze redenen nog steeds van toepassing? Ook de vraag wat u op dit moment mist in de dienstverlening moet u voor uzelf beantwoorden. Wanneer u zich een beeld heeft gevormd van de gewenste dienstverlening van de accountant of de adviseur kunt u beginnen met het aanvragen van offertes. Wees hierbij ook selectief in de partijen die u uitnodigt een offerte uit te brengen en vraag ook altijd naar referenties.

Aangezien het vakgebied van de accountant en adviseur in veel gevallen niet uw vakgebied is (anders had u immers geen adviseur nodig), is het lastig vast te stellen of aanbiedingen van adviseurs vergelijkbaar zijn. Neem daarom de tijd om de aanbiedingen te doorgronden en vraag de leveranciers hun aanbiedingen aan u toe te komen lichten. Het vakgebied van accountants en adviseurs is erg dynamisch en sterk in ontwikkeling. Er zijn veel verschillende invalshoeken voor uw gewenste dienstverlening en de aanbiedingen van de verschillende dienstverleners zullen bijna per definitie ver uit elkaar liggen. Dit is enerzijds een probleem anderzijds biedt het ook kansen. U heeft hierdoor immers de mogelijkheid om gaandeweg het traject uw wensen en eisen verder aan te scherpen en eventueel bij te stellen. Wanneer u ervan overtuigd bent dat u de gevraagde dienstverlening helemaal duidelijk in beeld heeft, vraagt u de aanbieders allemaal om nog eenmaal hun aanbieding aan te passen naar de uiteindelijke wensen. Zo maakt u de laatste stap naar een echte appels met appels vergelijking tussen verschillende aanbieders en maakt u tegelijkertijd gebruik van de expertise van de aanbiedende partijen.

In de praktijk

Het kiezen van een accountant of adviseur vergt in de regel meer tijd dan het kiezen van bijvoorbeeld een energieleverancier. Daarom is het logisch dat u dit minder vaak zult doen. Ook kunt u ervoor kiezen om u bij het kiezen van een nieuwe accountant te laten ondersteunen door een partij als bespaarbedrijf.nl. Zij kunnen u veel werk uit handen nemen. Het kost tijd voordat een nieuw gekozen leverancier zijn echte toegevoegde waarde kan bewijzen. Daarom blijven deze leveranciers veelal lang bij u aan boord. Dit maakt het belang van een weloverwogen keuze nog groter.

Het is verstandig om u regelmatig de vraag te stellen of u nog met de juiste partijen werkt. Het vakgebied van accountants en adviseurs is volop in ontwikkeling. Accountants worden steeds meer fiscaal adviseurs. Uw boekhouding kan in steeds grotere mate worden geautomatiseerd (automatische koppelingen met de bank, facturen inscannen en automatisch boeken etc). Adviesbureaus bieden u regelmatig de mogelijkheid hun advies in de vorm van geacrediteerde opleidingen (met bijbehorende nascholingspunten) af te nemen. De vraag of deze ontwikkelingen in uw praktijk ook een toegevoegde waarde hebben, kunt u alleen zelf beantwoorden. Echter door hier regelmatig met bijvoorbeeld collega-ondernemers van gedachten te wisselen, krijgt u meer grip op de vraag of uw accountant of adviseur nog wel past bij uw onderneming.

Deel deze informatie
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+Pin on Pinterest

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>