Besparen in de medische praktijk deel 2: Kantoorkosten

Besparen in de medische praktijk deel 2: Kantoorkosten

Besparen is ook verdienen! MedischOndernemen presenteert in samenwerking met Bespaarbedrijf.nl deze serie over bespaarkansen in uw praktijk. Deze week kijken we naar besparingen op kantoorkosten, internet en telefonie.

Op het gebied van kantoorkosten zijn in de regel altijd aanzienlijke besparingen te realiseren. Echter zijn dit ook de kosten waar de gemiddelde medisch ondernemer het minste aandacht voor heeft. Dit is zonde. De ontwikkelingen, vooral op het gebied van bijvoorbeeld telefonie en internet, gaan snel. Vaak kan voor dezelfde dienstverlening een aanzienlijke lagere prijs worden betaald, of kan voor dezelfde prijs een beter product worden gekocht.

Geen langlopende contracten

Dat het loont om regelmatig naar uw kosten te kijken, hebben bespaarconsultants al vaak aangetoond. Op het gebied van kantoorkosten is dit niet anders. U kunt wellicht voor dezelfde dienstverlening een betere prijs kunt krijgen, . maar tegelijkertijd is ook uw onderneming in ontwikkeling. De dienstverlening die enkele jaren geleden passend was, is wellicht nu minder passend. Ook de markt is in ontwikkeling. Telefoonproviders ontwikkelen nieuwe abonnementen, leveranciers van kantoorartikelen verzinnen nieuwe businessmodellen. Dit maakt het extra interessant om met enige regelmaat naar deze kosten te kijken. Ook moet dit gegeven worden meegewogen in de overweging hoelang een contract met een dienstverlener wordt aangegaan. De dienstverlening die nu als standaard geldt, is misschien over twee of drie jaar wel volledig achterhaald.

Inkoop

Voor het realiseren van een besparing op kantoorkosten geldt ook hier dat u begint met het definieren van de dienstverlening en het benoemen wat voor u hierin het meest belangrijk is. Op het gebied van kantoorkosten en vooral op het gebied van telefonie en internet is dit een belangrijke stap in het proces. Steevast zullen leveranciers van deze diensten u proberen te overtuigen dat u beter een sneller en kwalitatief hoogwaardiger product moet afnemen. In sommige gevallen zal dit inderdaad waar zijn. Echter loopt u hiermee ook het risico hetzelfde of zelfs meer te betalen voor een product dat welliswaar ‘beter’ maar niet ‘passender’ is. U schiet dan dus uw doel voorbij. Het uit handen geven van dit traject aan bijvoorbeeld bespaarbedrijf.nl zorgt ervoor dat u niet in deze valkuil loopt. Het meest belangrijke is om vooraf goed de gewenste dienstverlening te definieren. Vraag u vervolgens bij iedere afwijking af of u hier inderdaad beter mee geholpen bent en wijk niet zomaar af van de oorspronkelijke vraagstelling.

Quick Wins

Wanneer u kiest om eens kritisch naar uw bedrijfskosten te (laten) kijken, zijn kantoorkosten bij uitstek geschikt om bij te beginnen. Vaak zijn dit kosten die wat minder gevoelig liggen. Ook speelt de relatie met een leverancier hierin een wat minder grote rol. Wanneer er vertrouwen ontstaat dat er beparingen te realiseren zijn, is de stap te maken naar de wat gevoeligere kosten. Hierover in de volgende edities meer.

Niet altijd overstappen

Is het dan de bedoeling om ieder jaar te switchen van leverancier? Nee, regelmatig komen wij bedrijven tegen die wij adviseren bij hun huidige leverancier van bijvoorbeeld kantoorartikelen te blijven. Zeker wanneer de samenwerking goed verloopt en er een niet te hoge prijs wordt betaald. Echter door regelmatig de check te doen of u nog goed zit, houdt u ook uw huidige leveranciers scherp en zullen zij zich wellicht iets meer inspannen om u als klant tevreden te houden.

Deel deze informatie
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+Pin on Pinterest

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>